En vegetarisk kost

En vegetarisk kost innebär mer än att hoppa över köttet, det finns många vegetarianer som har olika kostupplägg fastän dem alla kallar sig vegetarianer. Vissa vegetarianer äter bara frukt, grönsaker, bönor och nötter. Andra vegetarianer äter även ost och dricker mjölk, och det finns även dem som äter ägg.

En av de största fördelarna med att äta vegetarisk är att kosten innehåller lite fett och kolesterol. En vegetarisk diet kan hjälpa dig att undvika problem med hjärtproblem och även cancer. Men om du äter en strikt vegetariskt kost kommer du också gå miste om viktiga mineraler och vitaminer.

För att få en bra vegetarisk kost är det viktigt att du planerar din kost väl. Du måste bestämma vad du ska äta för något under dina måltider och se till att du får rätt mängd med vitaminer och mineraler för att hålla dig vid god hälsa.

Ett stort plus med en vegetarisk kost är att den uppmuntrar dig till att äta rikligt med frukter och grönsaker. Det kan ändå vara svårt att få i sig hela dagsbehovet av protein genom att bara äta vegetariskt. Därför är det bra om du lägger till någon soja-produkt till din vegetariska kost för att öka intaget av protein, soja-produkter har ett högt värde av protein. En annan sak som är viktigt att tänka på är järnet. Se till att du äter tillräckligt med spenat och böner för att få i dig hela dagsbehovet av järn.

Du kan behöva tillskott i din vegetariska kost med vitaminer för att försäkra dig om att du kommer få tillräckligt med B-12, D-vitamin, kalcium och zink. Annars måste du äta enorma mängder med korn flakes, soja mjölk, spenat och broccoli. Även fastän du äter vegetarisk är det viktigt att du inte äter för stora mängder av produkter med mycket socker.

Det är viktigt att du varierar din vegetariska kost med olika sorters frukter och grönsaker. Om du även har mjölkprodukter i din vegetariska kost så ät och drick ost och mjölk med låg fetthalt.

Studier har visat att människor som äter vegetarisk har ett lägre kaloriintag per dag än vad köttätare har. Studier av människor som mäts med BMI eller Body Mass Index har visat att människor som äter vegetarisk kost har ett lägre BMI än människor som äter kött. Därför är en vegetarisk kost också ett bra och naturligt sätt att gå ner i vikt på.

Många tror att vegetarism är en enkel metod för att gå ner i vikt på. Man tror att om man inte äter kött på ett par veckor så kommer man tappa några kilon och få en smalare figur. Efter deras ”prövotid” med vegetarianism så går de tillbaka till sin gamla kost. Det är viktigt att man håller fast vid sin kost och inte ändrar sig så drastiskt, speciellt inte om man vill ha ett varaktigt viktminskningsresultat.

Vegetarism är inte en kost som passar alla människor. Men om du tycker om frukt och grönsaker och inte har några problem med att ta bort köttet från din kost och är bra på att planera dina måltider väl så är det ett alternativ.

Läs forskning om vegetarism (på engelska):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=10479226&cmd=showdetailview&indexed=google

http://www.vegsource.com/klaper/vegan_study.htm