Få dina barn att äta mer frukt och grönsaker

Att försöka få dina barn att äta sundare är en enorm utmaning. Det finns massor av frestelser som är skräpmat överallt, både i skolan, på köpcentret och hemma. Säkerligen, om du gjorde en undersökning, skulle de flesta barn att välja pizza, hamburgare, glass, choklad och godis före frukt och grönsaker. Detta är anledningen till att de flesta barnen nuförtiden har dålig hälsa och är benägna at få olika sjukdomar.

Om du inte kan få dem att äta grönsaker hemma, bara föreställ dig hur ohälsosamt de äter när de är i skolan eller hos sina vänner. Kanske du packar med hälsosam mat i deras lunchlådor, men är du säker på att de äter dem? Är du säker på att de äts upp och inte hamnar i papperskorgen?

Om du bara kan övertyga dina barn att äta mer frukt och grönsaker, kommer ohälsan bland barnen minskas. Men jag är säker på att ni alla känner att det är hopplöst och är trötta på att slåss med era barn bara för att få dem att äta hälsosamt. Men vänta, det finns ingen anledning att känna situationen som hopplös. Följande tips och tricks nedan hjälper dig att lösa dina barns frukt- och grönsaksdilemman.

Skapa en ”dip”

Skapa en dip till frukten och grönsakerna. De flesta barn älskar att doppa livsmedel (till exempel: fransk poatis i ketchup eller lökringar i majonnäs). För att få dem att äta frukt och grönsaker, skapa en särskild dip som lockar dem att prova äta hälsosamma livsmedel. Ordna en filmkväll hemma, och servera dem grönsaker som morötter, broccoli, paprika med dippen i centrum. Till nästa filmkväll, kan du servera frukter som äpple, bär och banan i yoghurt eller gräddig kakaodip.

Inkludera grönsaker till barnens favoritmat

Om dina barn älskar makaroner med ost, lägg till några broccolin i den maten. Om de gillar andra pastarätter, använd riktiga tomater istället för konserverade och lägg till champinjoner, paprika, morötter eller andra grönsaker i såsen. Om du är rädd att de inte kommer att äta det, hacka grönsakerna i små bitar så att de inte märker av grönsakerna.

Använd din mixer

Att laga fruktsmoothies är det bästa sättet att få dem att äta frukt. Dessutom kan du också lägga till några grönsaker med frukten. Några av de bästa kombinationerna är äpple och selleri eller päron, avokado och spenat.

Andra sätt att använda din mixer:

  • Blanda grönsaker för att skapa en krämig soppa
  • Skapa krämig salladsdressing eller dippar av grönsaker, örter och nötter.

Gör varje måltid kul

Var kreativ när du serverar frukt och grönsaker till dina barn. Skapa till exempel konst av frukten genom att forma den till olika föremål eller genom att linda frukt och grönsaker in i tortillabröd och skapa grönsaks- eller frukttacos.


1 Comments on this post

  1. Har skulle nog jag vilja vanda pa resonemanget, tror snarare det ar sa att folk som tranar som kanske ater mer frukt och gront, inte sa att folk som ater frukt och gront tranar mer. Sa den positiva effekten kanske kommer fran traningen i forsta hand?

    Hosting / Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*