För idrottare: Fördelarna med att byta till vegankost

Det sägs alltid att för att ha starka ben och muskler, behöver du äta massor av protein från kött och kalcium från mejeriprodukter, men det är inte det enda sättet. Idrottare kan också lyckas med sitt mål att ha kroppen sportig och i form genom att äta vegankost. I själva verket finns det mycket mer de kunde vinna på med vegansk kost än att konsumera kött och mejeriprodukter.

Förutom att hjälpa sin kropp att prestera bättre, kan vegankosten också hjälpa vårt samhälle genom att minska den globala uppvärmningen, minska av förorening av våra vattendrag / floder / oceaner och det räddar också livet på djuren.

* Fördelarna med en vegansk kost för idrottare:

Mindre risk för täppta vener och artärer

När du äter hälsosamt, som frukt och grönsaker, smälter kroppen kosten bättre. Fiber från hälsosam mat kommer att öka matsmältningen och minska uppblåsthet i magen som hindrar dig under träningen. Att säga adjö till djurbaserade livsmedel kommer också att hålla vener och artärer sunda, betydande en mindre risk för tilltäppta artärer och ökad kolesterolhalt. När du är frisk inuti, kan du också prestera bättre, inte bara när du tränar, utan också när du tävlar.

Bra för hjärtat och blodkärl

Eftersom vegankost har låg kolesterolhalt och innehåller lite mättat fett så kan du upprätthålla ett friskare hjärta. Ett friskt hjärta kan hjälpa dig göra mer utökade aktiviteter såsom längre löpning och tyngre träning.

Bättre underhåll av kroppen

Eftersom vegankosten inte är full av mättade fetter, blir det lättare för dig att underhålla och uppnå kroppsbygden som du behöver för din sport oavsett om du behöver vara smal för cykling, lite grövre men ändå slimmad för att tävla i boxning eller kampsport eller vilken sport du än håller på med. Att äta massor av hälsosamma livsmedel såsom gröna bladgrönsaker, grönsaker, spannmål, baljväxter och annan vegan mat ger dig inte bara en snygg kropp utan en god hälsa också.

* Andra tips för vegan idrottare

Du kan hitta en riklig mängd protein i livsmedel som tofu, bönor, nötter och hela sädeskorn. Om du vill ha en större protein boost, kan du också göra en smoothie genom att kombinera vegan proteintillskott och frukter i en mixer.

En liten mängd fett är också viktigt i kosten för varje idrottare och du kan få dem genom att äta avokado, vegetabilisk olja, olivolja, frön och nötter. Dessa är absolut mycket hälsosammare än fetter från animaliska produkter.

Komplexa kolhydrater behövs för energi. Bra val för vegan idrottare är hel-vete pasta, spannmål, brunt ris, frukt, grönsaker och quinoa.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*