Frågor och svar om vegetarianism

Hur många personer är vegetarianer?

Det är svårt att uppskatta exakt hur många personer som är vegetarianer. Enligt senaste undersökningen i Sverige så framkom att cirka 10 procent av Sveriges befolkning är vegetarianer. Men i exempelvis Asien, Sydamerika och i Sydeuropa så är det betydligt större andel av befolkningen som naturligt är vegetarianer, ofta på grund av matkultur, fattigdom eller av religiösa skäl. En grov uppskattning ger vid handen att cirka 30 procent av världens befolkning är vegetarianer som inte äter kött, fågel, fisk eller skaldjur medan en större andel är delvegetarianer då de enbart äter fisk, då det i många religioner inte äts kött av religiösa skäl.

Vilka olika typer av vegetarianer finns det?

Det finns flera olika typer av vegetarianer, lite beroende på vilka skäl som personerna valt att bli vegetarian.

Vegan

Veganer är den mest strikta typen av vegetarianer. Denna kategori äter ingenting som inte har odlats på naturlig väg. Kött, fisk, fågel, skaldjur, mejeriprodukter, ägg och till och med honung är uteslutet. Man äter ingenting som kommer från djurriket, endast grönsaker, frukt, nötter och bär.

Vegetarian

Denna kategori äter ungefär detsamma som veganer men de kan dock tillåta sig att äta vissa produkter från djurriket som exempelvis honung. Kött, fågel, fisk, skaldjur, mejeriprodukter är dock ingenting som en vegetarian äter.

Laktovegetarian

I denna kategori finner man de flesta vegetarianer. Denna kategori äter, utöver grönsaker, frukt, nötter och bär, även mejeriprodukter som bland annat mjölk och ost.

Lakto-ovo-vegetarian

Denna kategori är lik den föregående kategorin Laktovegetarianer med tillägget att dessa vegetarianer i denna kategori även äter ägg.

Pescetarian och Demivegetarian

Dessa två kategorier av vegetarianer äter inte kött. Pescetarianer äter fisk eller skaldjur medan Demivegetarianer äter fågel eller fisk. Här finner man många som är vegetarianer av religiösa skäl.

Hur blir man en vegetarian?

Man blir vegetarian genom att aktivt bestämma sig för att bli vegetarian. Oftast finns det ett skäl till att man väljer att bli vegetarian, det kan vara att man blir vegetarian på grund av hälsoskäl, etiska skäl, miljöskäl eller något annat skäl. När man väl bestämt sig för att bli vegetarian så börjar man äta mat som inte innehåller kött, fågel, fisk eller skaldjur. Vilken kategori av vegetarian man tillhör brukar bero på av vilka skäl man väljer att bli vegetarian.

Varför blir folk vegetarianer?

De finns oftast ett skäl till att folk blir vegetarianer. En stor del av världens befolkning är naturligt vegetarianer vilket i deras fall oftast beror på deras matkultur eller av religiösa skäl. I Sverige blir man oftast vegetarian på grund av hälsoskäl eller för att man anser att djuren behandlas illa. Många vegetarianer värnar också om vår miljö och därför väljer att bli vegetarianer.

Hjälp, min tonåriga dotter vill bli vegetarian, är det säkert?

Det finns inga direkta hälsorisker med att bli vegetarian, även om man är tonåring, men en tonåring växer och utvecklas fortfarande och just kvinnor behöver extra tillskott av järn, som de normalt får i sig när de äter kött. Andra viktiga ämnen för en person som växer är kalcium, protein och fetter. Det är viktigt att den mat som unga vegetarianer äter är väl balanserad och innehåller de näringsämnen som ungdomar behöver ha. I många fall kan man komplettera med kosttillskott så att personen får i sig alla de viktiga vitaminerna och ämnena som dessa behöver. En rekommendation är att en tonårsdotter trappar ned stegvis och inte helt abrupt avslutar intag av mejeriprodukter som innehåller viktiga näringsämnen. Att sluta äta kött, fågel, fisk och skaldjur är dock ingen större fara. Dessa animaliska produkter kan ersättas av andra vegetariska produkter.

Vilka näringsämnen behöver unga vegetarianer?

Så snart en person uppnår tonåren så har den samma och liknande behov av näringsämnen som vuxna personer. Dock är protein, kalcium och järn viktiga ämnen för ungdomar som fortfarande växer och utvecklas och dessa ämnen kan man få genom mejeriprodukter men även genom många grönsaker. För att nå upp till det dagliga behovet av kalcium så krävs det dock att man äter rätt mängd av grönsaker, frukter, och nötter för att kunna tillgodoräkna sig den mängd som behövs.

Ett stort problem med unga vegetarianer är att de ofta slarvar med att äta grönsaker och istället äter mer mejeriprodukter och snabbmat som pizza. Det är viktigt att få i sig rätt mängder av de näringsämnen som kroppen behöver för att må bra och för att orka.

Hur fungerar det med protein?

Protein kan man finna i många vegetariska produkter som bland annat spannmål, baljväxter, ärter, nötter men även i fullkornsris och sojabönor. Fullkornsbröd och torkade frukter innehåller också en hel del protein. Protein är viktigt så kroppen kan bygga upp muskler.

Hur fungerar det med kalcium?

Kalcium finns i produkterna broccoli, spenat, grönkål, nötter, nypon, alger och olika fröer. Kalcium är viktigt för uppbyggnad av skelett och tänder. Om man inte äter tillräckligt med kalcium är det viktigt att man kompletterar med näringstillskott.

Hur fungerar det med järn?

Järnintaget är lite svårhanterligt, det finns produkter som ökar upptaget av järn i kroppen samtidigt som det finns produkter som minskar upptaget av järn i kroppen. För att få i sig järn bör man äta sojabönor, broccoli, nötter, spenat, torkade frukter och baljväxter. Man bör se till att man även får i sig tillräckligt med c-vitaminer, vilket gör att kroppen ökar upptaget av järn. Choklad och kaffe gör att kroppen minskar upptaget av järn. Järn är viktigt för att få ett bra syreflöde i kroppen och är framförallt viktigt för kvinnor som behöver extra järn då de förlorar mycket blod i samband med menstruationen. För lite järn leder till orkeslöshet, trötthet, yrsel och utmattning.