Lista med grönsaker som du inte får tillaga igenom ångkokning

Många människor har valt att bli vegetarian för att leva ett hälsosammare liv. De har offrat att äta kött och andra ohälsosamma livsmedel för att förebygga eller bekämpa sjukdomar. Och på grund av detta är de enda livsmedel som kommer in i deras munnar frukt och grönsaker – i huvudsak. Människor som väljer att bli vegetarianer är vanligen mycket hälsomedvetna och vill gärna hitta fler sätt att leva hälsosamt. Ett exempel är genom sättet att laga mat. Vissa går så långt att äta sina grönsaker råa medan andra föredrar att ånga dem som en metod för tillagning. Ångkokning är ett bra alternativ eftersom du inte behöver använda fett från olja, till skillnad från om du steker dina grönsaker. Men det finns några grönsaker som inte är avsedda att ångkokas eftersom värmen från ångan kan döda deras näringsämnen.

Här är listan över grönsaker som är bättre att ätas råa:

Paprika

Färsk paprika är mycket näringsrik och välsmakande. Den har låg kalorierhalt, innehåller noll fett och – mest av allt – är den rik på vitaminer, mineraler och antioxidanter. Men när du väljer att ångkoka din paprika du tar bort nästan 75 % av dess näringsämnen. Värme kan döda dess hälsovinst och därför är det bäst att äta dem råa. Hur som helst, paprika smakar alldeles utmärkt när man äter den rå och väldigt få har några problem med det. Lägg den på råkostsallad och använda en smaskig vegetarisk dressing. På så sätt kan du njuta av din måltid och får samtidigt mycket näring från den.

Grönkål

Grönkål har betecknats som ”supermat” på grund av dess rikliga mängder av antioxidanter, järn, fiber, kalcium och vitamin A, B och K. Den är därför favoriten bland grönsaker hos många vegetarianer. Men, vet du att om du ångkokar grönkål förlorar den enorma mängd av sina näringsmässiga fördelar? Även om du äter mycket grönkål kommer du inte att kunna dra nytta av näringen om du ångkokar. Det bästa sättet att äta grönkål är därför i rått tillstånd. Du kan göra en smoothie med grönkål eller lägga den på din sallad.

Broccoli

Enligt forskning ger broccoli vår kropp en god dos av sulforaphane (en förening som bland annat motverkar cancer). Men mängden av sulforaphane minskar när broccolin utsätts för den värme som produceras från ång. Brocolli förlorar också glukosinolat  (en annan cancermotverkande förening), kalium och andra vitaminer som försvinner vid ångkokning.

Morötter

Denna vegetarianfavorit är rik på vitamin A och har massor av fibrer och andra anti-åldrande och sjukdomskämpande föreningar. Vanligtvis lagar vi morötter genom kokning och ångkokning eftersom vi anser att det bryter ner dess cellvägg som håller inne alfakaroten och betakaroten. Men detta är mer tillämpligt på andra grönsaker. Morötter ger bättre näring när den äts rå.

Sammanfattningsvis

Det är inte alla grönsaker som förlorar så mycket av sina näringsämnen vid ångkokning och kokning, men dessa är några av de som förlorar mest, och är du angelägen om att få i dig alla de fantastiska ämnen som dessa grönsaker erbjuder, se till att få i dig dem råa i någon form.


1 Comments on this post

  1. Vad är källan till detta råd? Min källa säger tvärtom när det gäller ångkokning av broccoli och kål då det tar bort de ämnen som gör att kroppen har svårare att ta upp de nyttiga vitaminerna och mineralerna. Källan är Sally Fallon, ”Nourishing Traditions”.

    Gustaf / Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*