Vilka utmaningar finns det med att vara vegetarian?

Att vara vegetarian innebär ett flertal utmaningar. Den största kanske är att ta steget fullt ut att bli vegetarian. Det handlar om att man behöver ett fullgott skäl till att man blir vegetarian och att man är motiverad att vara vegetarian.

Att vara en vegetarian är egentligen inte en så speciellt stor omställning som man kan tro. Det handlar helt enkelt om att man slutar äta animaliska produkter, alltså kött, fågel, fisk och skaldjur och produkter som innehåller kött. Exempelvis så ska man som vegetarian inte äta produkter som innehåller kött som bland annat leverpastej på smörgåsen, korv, skinka eller andra liknande produkter. Det går dock utmärkt att äta en smörgås med ost, kaviar eller svamp.

Istället för kött så äter man bland annat grönsaker eller andra vegetariska produkter. Man kan fortfarande äta god pasta med pastasås, gratänger, pizza eller grytor, så länge de saknar kött. Smaken finns fortfarande kvar och istället för kött så använder man lämpliga grönsaker.

Ett problem som nya vegetarianer ofta springer på är att de börjar sin bana som vegetarian alldeles för smalt. De begränsar de produkter som de får äta och därmed så begränsas även de maträtter som kan tillagas. Detta gör att det kan gå fort att tröttna på den vegetariska maten. Därför är det bra att man försöker vidga vyerna redan från början. Man bör fortsätta att tillaga sina favoriträtter, oavsett vad dessa är, och istället för kött ersätta detta med grönsaker. Framförallt bör man titta på andra matkulturer där kött, fisk och fågel inte är så vanliga. Exempelvis så finns det massor av delikata och exotiska thailändska, indiska och italienska rätter som enbart består av vegetariska produkter men som bjuder på en stor smakupplevelse.

En annan utmaning är när man ska äta tillsamman med vänner eller familjen som inte är vegetarianer. Det behövs egentligen inga stora förändringar eftersom en vegetarian äter allt, precis som vem som helst, förutom att den avstår från animaliska produkter. Den allra största utmaningen när det gäller mat sker på julafton då i princip all mat baseras på animaliska produkter. Julskinkan, köttbullarna, sillen, laxen och andra olika maträtter. Det är svårt att hitta alternativ för all den goda julmaten men det är främst bara en gång om året som detta sker och för varje år så blir man starkare.

Vitaminer och näringsämnen

En annan utmaning är att man behöver få i sig en del näringsämnen och vitaminer som man tidigare fick i sig naturligt genom kött. Det är bland annat protein, kalcium, omega-3 fetter och järn. Det finns vegetariska produkter som man kan äta för att tillgodogöra sig de viktiga ämnena. Men om det inte räcker till så kan man behöva kosttillskott som finns att köpa på apoteket eller hos hälsokostbutiker. För kvinnor är det viktigt att man kan tillgodogöra sig järn och då kan man äta produkter som baljväxter, spenat eller ärter. Det finns även gott om järn i russin och torkade frukter.

Omega-3 fetter kan kroppen bilda själv om man äter rätt produkter. Bland annat så hjälper valnötter, rapsolja och linfröolja till att bilda förutsättningar för kroppen att skapa egna Omega-3 fetter. Protein som det finns gott om i kött kan man även finna i olika spannmålsprodukter.

Som vegetarian så behöver man egentligen inte sakna så mycket, det finns så mycket annat gott som man inte upptäckt tidigare som alldeles utmärkt ersätter kött, fisk och fågel.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*